Podologia

Podologia lub podiatria to dziedzina zajmująca się diagnozowaniem i leczeniem wszelkich chorób stóp oraz stawu skokowo-goleniowego. Zabiegi podologiczne mają różnoraki charakter i wymagają od osoby praktykującej ten zawód wiedzy z zakresu nauk medycznych, tj.: diabetologia, dermatologia, chirurgia, ortopedia, opatrywania ran, technik zaopatrzenia ortopedycznego (ortezy, wkładki ortopedyczne). Zabiegi podologiczne dedykowane są przede wszystkich osobom ograniczonym ruchowo, którzy dotknięci są deformacjami lub chorobami kości i stawów, chorobami przemiany materii (cukrzyca) oraz skóry tj. odciskami, modzelami, brodawkami nie zapominając o wrastających paznokciach, grzybiczych i rozpadlinach na piętach.

Przykładowe zabiegi

Zabieg podologiczny

Po wstępnym wywiadzie zakładana jest karta klienta i wykonywane są zabiegi ściśle dobrane do Państwa potrzeb. Holistyczna pielęgnacja stóp polegająca na opracowaniu paznokci, złuszczeniu naskórka, usunięciu zrogowaceń i nawilżeniu całej stopy.

Modzele

Powstają na skutek tarcia lub ucisku. Najważniejsze to poprawne odróżnienie ich od odcisków. Usuwa się je przy pomocy skalpela bądź specjalistycznych frezów.

Korekcja

Wrastających i wkręcających się paznokci. Założenie klamry bądź tamponady w zależności od stanu paznokci.

Stopa cukrzycowa

Po niezbędnym w tym wypadku wywiadzie sprawdzane jest zaawansowanie syndromu stopy cukrzycowej – neuropatii, angiopatii, potencjalnych urazów i stanów zapalnych. Dobierane są potrzebne zabiegi z uwzględnieniem delikatności stóp osób dotkniętych cukrzycą.

Pękające pięty

Po ocenie stopnia i głębokości pęknięć wykonuje się odpowiedni zabieg. Usunięta zostaje zrogowaciała skóra, czasami złuszcza się ją odpowiednimi preparatami, dłutem lub specjalistycznym frezem.

Suchość skóry

Objawiająca się łuszczeniem, pieczeniem, szorstkością i swędzeniem skóra wymaga odpowiedniego rozpoznania. Jeśli przyczyna suchości naskórka nie wynika z przyczyn zewnętrznych, podolog skieruje pacjenta do lekarza specjalisty. Jeśli jednak przyczyna dolegliwości jest zewnętrzna podolog usunie warstwy rogowe naskórka. Dobre rezultaty uzyskuje się również dzięki masażom i nawilżaniu specjalistycznymi preparatami.

Odciski

Po rozpoznaniu z jakim odciskiem mamy do czynienia, zostaje on usunięty przy pomocy specjalistycznych narzędzi – dłuta bądź ostrza chirurgicznego. Brodawki (potocznie: „kurzajki”)Bardzo często mylona z odciskiem. Jest to zmiana wirusowa z tendencją do rozsiewania się po skórze pacjenta. Dlatego tak ważne jest właściwe rozpoznanie i usunięcie brodawki w aseptycznych warunkach gabinetu podologicznego.

Grzybice

Grzybica paznokcia zbyt często mylona jest z niegroźną onycholizą, a pacjenci niepotrzebnie przyjmują lub wcierają leki przeciwgrzybicze. Podolog poprawnie rozpozna problem i odpowiednio opracuje zmieniony grzybiczo paznokieć jeśli to konieczne.

Rekonstrukcja paznokci

Znaczny ubytek płytki paznokciowej w wyniku urazu lub choroby grzybiczej paznokcia wymaga z przyczyn estetycznych i kosmetycznych uzupełnienia. W gabinecie używa się do tego specjalistycznego akrylu lub żelu o właściwościach bakterio- i grzybobójczych.

Metoda Greppmyr’a

NOWOŚĆ! Rekonstrukcja paznokci metodą Greppmyr’a przy użyciu preparatów UNGUISAN Classic®

Deformacje

Przyczyn deformacji jest wiele i większość z nich powstaje już w dzieciństwie. Ważne są więc kontrole najmłodszych pacjentów. Dla osób borykających się z powszechnymi deformacjami stóp t.j. hallux valgus, ostroga piętowa, koślawość, szpotawość i wiele innych, istnieje zapobieganie przy pomocy specjalistycznych ortoz, tapingu podologicznego, gimnastyki stopy oraz odpowiednich wkładek do butów.

Badanie Podoskopem

Badanie podoscanerem i dobór indywidualnych wkładek do butów.